donderdag 26 februari 2015

Laatst was ik (Bertus) backstage gegaan bij de musical Pippin.

Bij de musical waren er 3 mensen in totaal die fulltime aan de musical werkte; een geluidsman, iemand die het licht bestuurt en iemand die zorgt dat alles op rolletjes loopt.
Bij het geluid gebruikten ze een mixer die wel 16 microfoons tegelijk kon behandelen. Ze hadden ook twee ontvangers en die ontvingen alle stemmen en microfoons. De spelers hadden een microfoontje dat aan een apparaat was gekoppeld. Het apparaat zond de geluiden uit op verschillende frequenties. Ze gebruikten verschillende frequenties zodat ze ieders geluid individueel konden aan- en uitschakelen. Alleen tijdens de generale repetitie (die woonde ik bij!) waren er wat problemen met de zendertjes en de ontvangers. Ze maakten soms geen connectie en dan viel het hele stemgeluid weg. Wat ik wel erg knap vond, was dat de spelers gewoon doorspeelde en zich niks van deze problemen aantrokken! Bij het geluid ging het in het begin best stroef maar het werd steeds soepeler totdat iedereen even rustig op adem kon komen.
Het licht werd eigenlijk best simpel geregeld. Ze hadden een monitor waar ze alle lichten mee konden besturen. Er zat ook wel een nadeel aan want je had dus maar 1 monitor maar je moest eigenlijk 10 schermen tegelijk besturen. Maar als je gewoon goed oplette en het script goed volgde dan was het goed te overzien! Ook stond er nog een mega grote spot op het balkon. Deze spot had wel een diameter van 40 centimeter en een lengte tussen de 1 meter en de 1,5 meter! Met deze spot werd de hoofdpersoon verlicht. Deze spot moest je overigens wel bedienen met de hand dus er was nog iemand aanwezig. Maar de jongen die dit deed hoefde er niet constant bij te staan. Deze spot werd eigenlijk alleen in de liedjes gebruikt. Voor meer effect gebruikten ze ook rookmachines. Ik had eigenlijk nooit geweten dat je met rookmachines van die gave effecten kon creƫren.
Toen ik daar zo om me heen keek, zag ik dat er een vuurwerkpakket lag… Ik dacht een vuurwerkpakket? Dit werd gebruikt in de show. Later kwam ik er ook achter dat ze op het podium ook sterretjes gebruikten en dergelijke. Ook was het er erg donker en lagen overal extra onderdelen. Alles was wel gesorteerd in bakken zodat het makkelijk te overzien was.     

Het was tijdens de show en ook er na zeker gezellig en deze mannen hebben geweldig werk geleverd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten