dinsdag 14 april 2015

Artistieke Interlyceale

AI staat voor Artistieke Interlyceale. Dit is een wedstrijd tussen de vier oudste lycea van Nederland!


Het begon allemaal nog voor de finaleavond. Ik (Bertus) had een goed script nodig voor mijn cabaret stuk voor op de AI. Cabaret is dat je een verhaal verteld of gewoon praat over de politiek of zoiets. Je maakt er dan grappen over, en dat zijn niet altijd even nette grappen. Ik had dus een goed script nodig. Dit was zeker niet makkelijk want er moest ook nog een paradox in het verhaal zitten.
Een paradox is een schijnbare tegenstelling zoals: “Latijn is een dode taal, maar het is onsterfelijk.” Dan heb je dus iets wat bijna hetzelfde is maar toch helemaal tegenstellend.

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat het een super lastig thema is! Maar ik heb me er doorheen geslagen en ik het was me uiteindelijk zelfs gelukt om een mooi samenhangend verhaal te creëren. Dit mooie verhaal mocht ik dan ook opvoeren op de ‘finaleavond’! 
Nadat ik samen met Tobias (uit de 3de klas) door de voorrondes heen was mocht ik voor een uitverkochte zaal mijn cabaret stuk opvoeren. Dit was best spannend, zeker omdat dit eigenlijk mijn allereerste keer was dat ik alleen voor zo’n grote zaal optrad! Het was dan ook zeker een spannende bedoeling in de coulisse!
Dan stond ik daar. Met in mijn ene hand een groot glas met water, en in mijn andere hand een doosje dat een camera moest voorstellen. Toen was het moment daar, de gordijnen gingen dicht en de presentatoren liepen op. Ik was heel bang dat ik erg in de weg stond want op het stoffige podium werd met van alles geschoven, van piano’s tot drumstel onderdelen. Maar toen eindelijk alles weg was geschoven en al mijn accessoires op hun plek lagen kon ik nog voor het laatst even rekken en strekken. Ook kon ik nog even met de podium commissie gebaren dat alles goed ingesteld was!
Ik was er klaar voor, de presentatoren liepen weer van het podium af en het doek ging open! Ik mocht beginnen en alles ging perfect! Van begin tot eind! Waar bij de generale repetitie nog wat fout ging met de belichting, was dat geen probleem meer op deze spectaculaire avond! Toen ik aan het eind op de grond lag na te hijgen, gingen de doeken dicht en kreeg ik een applaus! Wow, dat was echt geweldig. Het beste cadeau wat een acteur kan krijgen is applaus!

Nadat ik alle andere shows ook had bekeken kwam de uitslag! Het probleem was alleen was dat ik steeds hoopte dat ik door mocht naar de echte AI en mijn tegenstander, Tobias, ook super goed was! Ik zat bevend te wachten totdat ze zeiden wie had gewonnen en toen kwam mijn naam uit de mond van de jury rollen!
Dat moment is niet te beschrijven, gewoon een overmacht van geluk en ook gevoelens. Maar ook zorgen zoals: Wat moet ik doen op dé AI? En wat als ik laatste word! Maar vooral het gevoel waar ik die nacht (om 12 uur ’s nachts, de avond duurde heel lang) mee naar bed mocht. Ik mocht, verdraaid, naar een nationale wedstrijd om de eer van het LCL hoog te houden!

Dus toen ik die vrijdag om 5:30 opstond om naar school te gaan, stond ik met een geweldig gevoel op! Ik mocht die dag gewoon met de bus naar Overveen! Om daar op het Kennemer Lyceum een wedstrijd te winnen.
Toen ik na een lange busreis van anderhalf uur aankwam op het Kennemer Lyceum was het gewoon een ervaring die ik tot in mijn doodskist mee zal dragen. Je komt als een mannetje van 12 jaar binnen op een school waar alleen maar ‘grote mensen’ rondlopen.
Het viel me pas op toen ik naar de wc ging! De stroom was uitgevallen, in heel Noord-Holland! Dit is niet best als je een programma draait vol met microfoons, lampen, elektrische instrumenten en airco’s! Ik ging naar de wc en d’r was geen licht! Geweldig!
Door deze stroomstoring moest ik mijn hele show zonder licht doen. Ze hadden dus alle gordijnen open gezet en dan was niet fijn! Want normaal heb je een heleboel lampen op je gericht staan dus zie je het publiek niet. Maar nu kon ik iedereen en alles zien! Maar gelukkig ben ik niet bang om naar publiek te kijken dus dit was geen grote hindernis voor mij! Ik was gek genoeg helemaal niet zenuwachtig voor deze show. Dit is best gek aangezien ik niemand uit die zaal kende (behalve mensen van het LCL) en in die zaal hing een nogal gespannen sfeer. Dit is omdat het echt om het winnen gaat daar. Dus als je iets een héél klein beetje niet goed vindt dan applaudisseer je gewoon niet! Dus ik was een beetje bang dat ik gewoon afgekraakt zou worden maar integendeel! Ik kreeg van bijna de hele zaal een staande ovatie! Geweldig is dat, wat ik al eerder zei en nu herhaal: Het beste cadeau voor een acteur is applaus!
Ik had die dag ook iemand geholpen met een film maken dus ik had mijn eigen uitslag gemist! Zo stom! Maar gelukkig had iemand het gefilmd en kon ik zo nog steeds de tips meekrijgen en mijn uitslag!
Ik ben namelijk 2de geworden! Het Amsterdams Lyceum had mij verslagen. Maar ik had hun act gezien en ze hebben de titel zeer zeker verdiend!
Op de afterparty bekend gemaakt welke school had gewonnen! En de school die gewonnen heeft is…..

Het LCL!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten